Thursday, August 12, 2010

pengalaman pertama kali berpuasa! :D

ramai orang buat entry pasal pengalaman pertama puasa. saya pun ada jugak. siapa yang tak ada pengalaman pertama puasa memang bohong la kecuali dia memang jenis tak puasa sampai tua. err. saya bukan nak mengata sape2. kurang pahala saya nanti. ehehe :P maksud saya orang cina, orang kulit putih, orang negro dan orang israel yang jahat nak mampos tu! huh kurang lagi pahala puasa saya. ^^" maaf. tapi kalau kutuk israel takpe kot. :P dapat pahala saya rasa. okay lahh. back to the topic. Well, this is quite embarrassing ^,^" tapi tape. saya nak cerita jgk. okay? anda teruskan membaca.

saya start puasa masa darjah 1. well, nama jea PUASA! tapi balik rumah bukak periuk. haha. kawan2 lain masa darjah 1, darjah 2 bibir pecah2 sebab tak cukup minum air, saya relaks jea. bila cikgu tanya, "Farzana, kamu puasa tak aryni?" saya mengaku saya puasa. ape susah? bukan cikgu tahu pun kalau saya tipu. keh keh keh >:D seingat saya, betul2 saya mula puasa penuh 1 hari ialah waktu saya darjah 3. paling keji pun darjah 5 muahahahaaaa.

cakap pasal tipu cikgu, tiba2 saya teringat cikgu disiplin saya, sampai hari ni dia tak tahu saya yang lukis gambar dia di papan hitam class. haha. kepala cikgu ni "PULAU" :D kitorang memang suka ejek dia. err. tp dalam diam lahh. hee. saya pun menunjuk kan bakat seni saya ni dengan melukis gambar beliau di papan tu. haha. agak kelakar. sebab lukisan yang saya lukis tu berkepala BESAR, berbadan kecik dan atas kepala dia tu BERKILAT! ahaha. cam kasut baru lepas polish! jahat gile aku time tu. time dia tengah meronda class ke class. dia ternampak lukisan ni. dia tanya sapa yang buat. sampai ke sudah aku tak ngaku. haha. gile kau aku nak ngaku! tak pasal2 aku kena gantung skola.

eh? kita cakap pasal ape ni sebenar nya? ape ni farzana, tadi cakap nak cerita pasal pengalaman pertama puasa. ni ko cerita pasal pengalaman tipu cikgu displin ko plak. hehe. maaf. i lupe diri kejap td. hehe. malu i :P

okay saya sudah kembali ke pangkal jalan. berbalik kepada cerita pengalaman pertama puasa. bila ingat2 balik saya yakin yang saya mula puasa penuh 1 hari time darjah 3 bukan darjah 5. itu pun sebab termotivate dengan sorang budak kelas saya. siti nur kuntum nama dia. bapak old skoll. haha. kidding. :P wan farah nama nya. ayah dia hensem dan mak dia pendek dan baik. cikgu selalu puji dia sebab dia cergas rajin tolong padam papan hitam dan tolong lap tingkap walaupun bibir dah pecah2 sebab tak minum air start dari pukul 5.30pagi. sejak cikgu puji2 dia saya terus tanam tekad nak start puasa penuh 1 hari dan saya berjaya. tapi itu pun lepas dekat seminggu mencuba menahan lapar dan dahaga sampai waktu berbuka. well, i told u this is embarrassing. ~.~"

seberjayanya saya puasa penuh 1 hari yang pertama tu, saya tak henti2 ingatkan abah dan ibu pasal upah saya puasa. siap buat kira2, 1 hari puasa penuh dapat 3ringgit. itu belum campur duit raya wajib lagi. perhh. rm100 dalam tangan kalau dapat puasa penuh nie. haha. AKU KAYA! AKU KAYA! time kecik2 dulu rm100 cam baru menang lotery 1JUTA ko. nampak sangat ko tak ikhlas farzana. hehe. this is more embarrassing i guess ^^" esoknya saya puasa lagi. untuk menambah wang yang dikumpul. teehee :P

dulu saya liat nak puasa penuh 1 hari sebab saya takut saya tak boleh tahan kentut nanti batal puasa. sape ntah ajar saya kentut boleh batal puasa. oh ya! classmate saya lahh yang cakap. dia ni memang kuat temberang sikit. maksud saya BANYAK. macam2 dia cerita. dia kata mak dia kata ini lahh, ayah dia kata itu lah, makcik dia kata kiri lahh, jiran blakang rumah dia punya jiran plak kata kanan lah. mcm2! saya pun percaya. huhu bodoh betul saya ~.~" maklum lah. saya agak NAIF yea tuan2 dan puan2 waktu zaman jahilliah saya dulu. saya tak ingat bila saya mula puasa penuh 1 bulan. rasa nya darjah 6 kot. kalau darjah 6, makna nya sekali jea lahh saya pernah puasa penuh 1 bulan. sebab start tingkatan 1 saya dah mula cuti puasa. teehee. malu i. i dah akhil balikh u :P

dah habis kot cerita puasa saya. pada kawan2 yang pernah saya lukakan hati dan perasaan anda. approve lahh permohonan "sorry" saya ni. ikhlas ni, setahun 2kali mintak maaf. tyme pose plus time raya. hehe :P semoga ibadah puasa kita diterima dan diberkati yang Maha Esa. Amin. :)
\(^▽^*)Kalau SUKA sila lah LIKE!(*^▽^)/

No comments: